Transformant els patis escolars per promoure la igualtat i la inclusió

Los patios de las escuelas son lugares donde nuestro alumnado pasa mucho tiempo jugando y socializando, lo que los convierte en espacios llenos de oportunidades educativas. Sin embargo, también puede ser que en estos mismos espacios se reproduzcan comportamientos que generen desigualdades, lo que nos lleva a la necesidad de repensar los patios escolares y hacerlos más igualitarios.

Un ejemplo inspirador de este cambio lo encontramos en el programa Empatizamos, que se llevó a cabo en cinco escuelas públicas de Santa Coloma de Gramenet (Barcelona) hace unos años. Este proyecto participativo permitió analizar y cocrear los espacios del patio entre más de 1.500 personas (alumnos, profesores, familias y personal no docente), teniendo en cuenta la igualdad de género, la cooperación y los valores inclusivos.

Se utilizaron cinco parámetros para evaluar la calidad de los espacios del patio: diversidad, flexibilidad, interrelación, confort y representatividad, y se implementaron cambios concretos, como una mayor variedad de juegos y actividades, un reparto más equilibrado del espacio y una mayor implicación por parte de los educadores en el patio.

Para conocer más detalles sobre esta transformación y ver imágenes del antes y después de los resultados, no os podéis perder el artículo “Patios coeducativos: una transformación con impacto” en la Revista Aula nº322. Allí encontraréis una descripción completa del proceso y podréis ver cómo estos espacios se han convertido en entornos más inclusivos y equitativos

Els patis de les escoles són llocs on el nostre alumnat passa molt de temps jugant i socialitzant, cosa que els converteix en espais plens d’oportunitats educatives. Tanmateix, també pot ser que en aquests mateixos espais es reprodueixin comportaments que generin desigualtats, cosa que ens porta a la necessitat de repensar els patis escolars i fer-los més igualitaris.

Un exemple inspirador d’aquest canvi el trobem al programa Empatizamos, que es va dur a terme a cinc escoles públiques de Santa Coloma de Gramenet (Barcelona) fa uns anys. Aquest projecte participatiu va permetre analitzar i cocrear els espais del pati entre més de 1.500 persones (alumnes, professors, famílies i personal no docent), tenint en compte la igualtat de gènere, la cooperació i els valors inclusius.

Es van utilitzar cinc paràmetres per avaluar la qualitat dels espais del pati: diversitat, flexibilitat, interrelació, confort i representativitat, i es van implementar canvis concrets, com ara una varietat més gran de jocs i activitats, un repartiment més equilibrat de l’espai i una major implicació per part dels educadors al pati.

Per conèixer més detalls sobre aquesta transformació i veure imatges de l’abans i després dels resultats, no us podeu perdre l’article “Patis coeducatius: una transformació amb impacte” a la Revista Aula nº322. Allà trobareu una descripció completa del procés i podreu veure com aquests espais han esdevingut entorns més inclusius i equitatius (clic aquí).

La transformació dels patis escolars és un pas important cap a la construcció d‟una educació més igualitària i conscient. Ens demostra que, amb la motivació adequada i la participació de tots els actors educatius, podem crear entorns on cada nen/a se senti valorat i tingui igualtat d’oportunitats.

Continuem treballant plegats per fer de les nostres escoles espais inclusius i plens d’aprenentatge per a tothom!