Entre les modificacions de la recent llei orgànica LOMLOE -que tant debat ha generat entre la comunitat educativa- trobem el plantejament de situacions d’aprenentatge (o SdA) com a eina per planificar les nostres propostes per a l’aula.
Però… què és una situació d’aprenentatge? Què ha d’incloure?
Concretament, el reial decret d’ensenyaments mínims les defineix com a “situacions i activitats que impliquen el desplegament per part de l’alumnat d’actuacions associades a competències clau i competències específiques i que contribueixen a l’adquisició i desenvolupament de les mateixes.” (Reial Decret 217/2022, article 3).
Segons l’establert, a l’hora de dissenyar-les, a part de la seva descripció general (títol, justificació, dades tècniques, etc.) la seva explicació haurà d’incloure:
- Què s’aprendrà: una fonamentació curricular que exposi la relació d’aprenentatges i competències clau o específiques de cada àrea, matèria o àmbit que impliqui.
- Com s’aprendrà: una fonamentació metodològica sobre com s’organitzarà a l’alumnat, a través de quins contextos d’aprenentatge, i especificant també els productes finals o assoliments que es pretenen obtenir i com s’avaluaran.
- La finalitat dels aprenentatges perseguits, tenint en compte que han de ser situacions significatives, adaptades als diferents ritmes d’aprenentatge i fomentar un pensament crític i reflexiu.
Com ho aplico a la meva aula? Exemples concrets
Ara que comprenem què són les situacions d’aprenentatge i què han d’incloure, és moment d’explorar com les podem dissenyar i aplicar a les nostres aules. A continuació, compartim amb vosaltres alguns exemples de situacions i consells d’utilitat per a la realitat de la vostra aula:
Dins la Revista Guix d’Infantil podeu trobar diversos exemples de situacions per a aquesta etapa, com per exemple «El moment de l’esmorzar», «L’entrada (comiat de la família) i la sortida de l’escola (retrobament amb la família)» o «Saltant el mur: les sortides a l’entorn».
A «Gramàtica a l’aula: una situació d’aprenentatge per reflexionar sobre l’adjectiu» presentem una situació d’aprenentatge en forma de seqüència didàctica de gramàtica i escriptura per a primària que es basa en la reflexió metalingüística i interlingüística.
En aquest número trobareu l’editorial «¿Las situaciones de aprendizaje son algo nuevo?» en què parlem d’aquest concepte tan de moda. A més, per saber per on podríem començar per portar-les a la pràctica, us recomanem l’article «Las situaciones de aprendizaje en el corazón de la LOMLOE», en el que Pilar Pérez Esteve ens ofereix diverses claus per a crear situacions d’aprenentatge memorables.
A «Organizar y animar situaciones de aprendizaje», part del llibre «Diez nuevas competencias para enseñar» de Philippe Perrenoud, es defineixen les seves principals característiques, les quals passen per conèixer, a través d’una disciplina determinada, els continguts que cal ensenyar i els objectius d’aprenentatge.
Per a acabar, no us podeu perdre el llibre «Situaciones de aprendizaje sin barreras», en el qual Antonio Márquez ens convida a descobrir de manera pràctica el disseny d’una situació d’aprenentatge perquè pugui ser treballada per tot l’alumnat. Ell mateix ens en parla en aquest vídeo:
Continuem explorant noves maneres d’ensenyar i aprendre junts!