Afavorir una disposició activa davant de la lectura és un pas previ indispensable per aconseguir un aprenentatge significatiu, però que moltes vegades obviem o donem per fet. Tot i això, són molts els referents que ens parlen de com aquesta actitud positiva i proactiva cap a la lectura pot tenir un impacte significatiu en l’aprenentatge i destaquen els seus beneficis per diversos motius, com és el cas d’Isabel Solé (Universitat de Barcelona) a l’article“Anticipación, comprensión y aprendizaje a partir de textos“:
Algú que sap per què ha de llegir, i que compta amb els recursos per fer-ho, té una brúixola per orientar-se al bosc frondós dels conceptes, de les frases, de les dades, dels connectors, de les relacions… que conformen els textos, un bosc on és fàcil perdre’s si no se sap cap on anar.
Tot això ho permet el que s’anomenen estratègies d’anticipació, amb les quals podem bridar pistes, fer preguntes… que permetin orientar l’alumnat i anticipar el que trobaran al text, afavorint aspectes com fomentar l’interès i la curiositat cap al que es llegirà, estimular la seva participació activa en el procés de lectura i fins i tot millorar la comprensió lectora al preparar-los i i ajudar-los a “activar” el seu coneixement previ sobre el tema i poder relacionar-ho o connectar-ho amb els nous aprenentatges.
A continuació podeu trobar els dos articles de la Revista Textos nº97 per aprofundir en aquest tema, on a més podeu trobar un exemple de proposta pràctica per a l’aula:
- Article: Anticipación, comprensión y aprendizaje a partir de textos (Isabel Solé, Universitat de Barcelona)
- Evidència: Anticipación, comprensión y aprendizaje a partir de textos. El tríptico de comprensión lectora: Amb el tríptic de lectura, l’alumnat avança en el procés de comprensió mitjançant les preguntes formulades a cada pàgina d’un document que ell mateix elabora. (Maria del Mar Olivé Ribas – Institut Premià de Mar, Joan Marc Ramos – IOC i Universitat de Barcelona.)