Propostes des del DUA (Disseny Universal per a l’Aprenentatge)

El Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA) és un enfocament pedagògic en què ens podem recolzar per cercar respostes a moltes preguntes sobre com millorar la qualitat dels processos d’aprenentatge del nostre alumnat. Però no des de la mirada d’una educació qualsevol, sinó cercant una educació inclusiva, que posi al centre la persona, les seves capacitats i talents.

Així, partim de la base que l’alumnat és molt divers i, per tant, les aules també ho seran. Per això, des del DUA hem de posar el focus a aconseguir que tot l’alumnat tingui les mateixes oportunitats per aprendre ja des del disseny que fem de les nostres propostes per a l’aula, tenint en compte l’accessibilitat i la flexibilitat considerant les diverses necessitats i capacitats de lalumnat.

Si voleu saber més sobre el tema, us recomanem consultar la següent infografia, creada per Garbiñe Larralde (experta en Visual Thinking), on l’autora ens sintetitza les claus d’una aula DUA a partir del projecte INTEF sobre les «aules del futur», mostrant un model d’organització de l’espai educatiu flexible:

120160550 3781120205233428 8239925544729095600 N

A més, us hem preparat una selecció de continguts sobre el Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA), on trobareu recursos de destacats experts en inclusió com Coral Elizondo, perquè pugueu descobrir aquest apassionant tema coneixent propostes pràctiques per a les vostres aules. Esperem que us serveixin d’inspiració!

No es pot parlar d’educació inclusiva al segle XXI sense parlar de disseny universal per a l’aprenentatge (DUA). El disseny universal per a l’aprenentatge és un marc que optimitza l’accés i la qualitat de l’educació de cada persona. En aquest article coneixerem la detectiu DUA que ens acompanyarà durant tot el curs escolar i anirà destacant les pautes DUA que apareixen a diverses pràctiques educatives relatades en primera persona per docents de tota la geografia. (Clic aquí).

El disseny universal per a l’aprenentatge (DUA) és un marc conceptual i pedagògic per al desenvolupament inclusiu vàlid per a l’atenció educativa domiciliària. En aquest article es proposen orientacions perquè el professorat amb alumnat d’atenció educativa domiciliària pugui desenvolupar aquesta acció educativa des de paràmetres inclusius.(Clic aquí)

L’orientació educativa o és inclusiva o no és orientació, i per això cal que un dels pilars de la nostra intervenció sigui la prevenció. A continuació presentem algunes propostes que, des d’aquest plantejament, treballem al nostre equip. (Clic aquí)

La tecnologia mai pot ser un contingut a les aules. La tecnologia és un instrument més que acompanyada d’una metodologia activa és la parella perfecta per a una inclusió real i efectiva. Us presentem la dinàmica d’un dia normal a una aula on s’apliquen metodologies actives acompanyades per tecnologia, emocions, respecte a les intel·ligències múltiples, treball cooperatiu i una mica de màgia. (Clic aquí)

Actualment, les escoles inclusives s’han d’obrir pas i promoure un ensenyament adaptat a les característiques personals, socials i culturals de tot l’alumnat. Per això, cal que el professorat tingui gran sensibilització i entesa de la diversitat, formació en metodologies inclusives i capacitat de coordinació docent. (Clic aquí)