Propostes d’animació a la lectura

L’animació a la lectura és una peça fonamental en el procés d’aprenentatge de l’alumnat.

Amb estratègies d’animació a la lectura, podem mostrar-los com el fet de llegir va molt més enllà de descodificar paraules a través de les seves lletres; tracta de submergir-se en històries, desenvolupar habilitats crítiques cap a allò que es llegeix i connectar amb tot el coneixement que ens envolta. A més, no hem de passar per alt els grans beneficis que pot tenir involucrar l’alumnat en la promoció de la lectura de forma lúdica i participativa, ja que això no només els pot ensenyar a gaudir del que llegeixen, sinó que també els pot motivar a desenvolupar la comprensió lectora i ajudar-los a entendre què estan llegint per poder viure una experiència lectora completa.

Per aprofundir en el tema, us convidem a explorar els següents recursos i experiències que hem recopilat per ajudar-vos a aconseguir-ho de manera efectiva, tant des del punt de vista de motivar la seva connexió emocional amb els textos, com de millorar la seva habilitat per interpretar i analitzar el contingut de manera més crítica i profunda. Tot això des d’una mirada pràctica i enriquidora per a les diferents etapes:

Des de fa tres cursos, a la nostra escola estem potenciant que hi hagi un espai literari, ja que prioritzem que sigui un lloc que convidi els infants a descobrir, explorar, pensar, raonar, manipular, dissenyar i jugar amb les belles lletres. (Clic aquí)

En aquest text es pretén compartir algunes experiències d’aula dutes a terme amb diferents grups i centres educatius en relació amb la literatura infantil i juvenil, emmarcades en el valor de la lectura com a eina d’aprenentatge i de plaer. (Clic aquí)

El diccionari defineix poesia com ‘l’art del llenguatge que consisteix a expressar un o diversos temes, una idea, un sentiment, etc.’, però sabem que la poesia és molt més perquè té tantes cares que costa de definir. La poesia són acròstics, limericks, haikus, rodolins, jocs, fets amb paraules com les que usem per anar al mercat però escrites d’una altra manera. (Clic aquí)

Aquest article exposa un model de treball de comprensió lectora basat en l’aplicació d’estructures cooperatives simples durant una seqüència de lectura. En aquesta experiència, l’aprenentatge cooperatiu possibilita que els lectors exerceixin estratègies de lectura i construeixin conjuntament significats sobre allò llegit, la qual cosa la converteix en una proposta de treball que facilita la interpretació textual i l’intercanvi davant de la comprensió. (Clic aquí)

El llenguatge és el principal instrument de comunicació i creació del pensament, en totes les matèries del currículum, a totes les edats. Per això és tan rellevant que tots els docents, independentment de la matèria que impartim, treballem la comprensió lectora i la comunicació lingüística a les nostres classes. Aquest article recull una sèrie de recursos que poden resultar de gran utilitat per assolir aquest objectiu. (Clic aquí)

També et pot interessar…