La diversitat és quelcom cada cop més present a l’aula; per això, cal dissenyar propostes educatives innovadores i holístiques que potenciïn els recursos i les habilitats de l’alumnat.
A l’article «Expresión corporal para desarrollar habilidades comunicativas en niñas y niños con autismo», Eliana M. Moreno, Azahara Gil-Gómez i José Manuel Armada Crespo (Universidad de Córdoba) ens presenten una sèrie d’orientacions pràctiques i activitats dissenyades per afavorir el desenvolupament d’habilitats comunicatives bàsiques en nens i nenes amb autisme, utilitzant una metodologia de treball basada en l’expressió corporal.
Concretament, la proposta didàctica presentada es basa en una revisió de programes efectius per a infants menors de 5 anys amb TEA, incorporant-hi suports visuals i altres interessants recursos. S’estableixen a més objectius específics, com ara identificar parts del cos, imitar expressions facials i respondre a estímuls verbals, amb una metodologia que va des de nivells altament estructurats fins a una major autonomia.
Tot seguit, podeu trobar una mostra d’algunes de les activitats proposades, relacionades amb el coneixement d’un mateix i autonomia personal:
Aquesta proposta pot ser útil per millorar l’expressió i la comunicació en infants amb autisme a l’etapa infantil, facilitant la seva incorporació progressiva en noves activitats i àrees de desenvolupament. Us animeu a aplicar-la al vostre centre?
Podeu trobar l’article complet amb totes les propostes a la Revista Tándem nº66 (Arte corporal, propuestas educativas para la inclusión):