Avui compartim una interessant proposta de situació d’aprenentatge per a l’aula de música, que busca fer reflexionar a l’alumnat de primària sobre la narrativa de les cançons infantils que hem escoltat des de la nostra infància, però que poden transmetre missatges inadequats amb les seves lletres.
Concretament, a “Deconstruir canciones infantiles machistas“, el professor Roberto García Gontán (CEFIRE artístic-expressiu de la Comunitat Valenciana) ens proposa abordar i desconstruir aquells elements masclistes o de violència de gènere que, de manera inadvertida, s’han entrelligat al teixit d’algunes melodies infantils. Però no només això, sinó que es motiva a l’alumnat a anar un pas més enllà per transformar les lletres i reinterpretar-les.
Per aconseguir-ho, es proposa una seqüència didàctica que permeti abordar aquest desafiament de manera estructurada i participativa, incloent una fase prèvia de coneixement i sensibilització, per després passar a la investigació, anàlisi de les lletres, interpretació, gravació de la nova proposta i la seva difusió i, finalment, l’avaluació de tot.
A més, es mencionen exemples com Colet, amb el tema “Don Federico“, o de Rigoberta Bandini i Amaia, amb el tema “Así bailaba“, com podeu veure a continuació:
La transformació de cançons masclistes és una oportunitat per a sembrar llavors de canvi a les ments joves. Recordem que l’educació no sols consisteix a transmetre coneixements, sinó també a inspirar noves maneres de pensar i actuar.
Podeu trobar l’article a la Revista Eufonía nº97 sobre “Música, género y diversidad sexogenérica” (clic aquí). Si us interessa el tema, os recomanem també el llibre “Presencia y significados de la música en la adolescencia: implicaciones educativas“, al que es proposen pràctiques per treballar a l’aula d’educació secundària, amb la finalitat de millorar la convivència, la tolerància, el respecte i la igualtat, entre d’altres.