L’educació emocional no és simplement una moda o tendència, sinó que es tracta d’una necessitat urgent en l’actualitat. Tots els professionals de l’educació exercim un paper fonamental en aquest aspecte i podem contribuir significativament a ajudar al nostre alumnat.
Per exemple, motivant-los a conèixer i gestionar les seves emocions des de la infància, ressaltant la importància d’abordar aquest tema a totes les etapes i integrant-lo en totes les àrees. Així, veiem com, per a acompanyar-los en aquest procés de creixement emocional, és necessari treballar amb ells des de petits què són les emocions i com identificar-les, però també oferir-los eines de consciència corporal o relaxació que els empoderin a manejar-les de manera autònoma.
Però l’educació emocional també implica no descurar les nostres pròpies emocions com a docents i poder ser així un exemple positiu per a ells en aquest procés.
A continuació, us convidem a explorar alguns recursos i propostes pràctiques per a aplicar en el vostre dia a dia a l’aula i poder transformar l’educació emocional en una realitat palpable:
Recursos i propostes didàctiques sobre educació emocional
- Millorem les nostres capacitats de gestió emocional? (Revista Guix d’Infantil). No hi ha emocions «bones» i emocions «dolentes», ja que totes tenen una funció: ens avisen d’alguna cosa i ens predisposen a actuar.
- Conviu, valora i estima. Educació emocional i acció tutorial a l´educació primària (Revista Guix). Tot i que encara queda molt de camí per recórrer, aquest article té com a objectiu descriure una proposta d’ensenyament de les emocions a l’educació primària que es realitza mitjançant l’acció tutorial.
- Emocions a escena! (Revista Guix). El professorat d’educació musical tenim la gran sort d’impartir una matèria que és plena de possibilitats. Independentment dels continguts musicals, a través de l’ensenyament d’aquesta matèria podem obtenir un gran nombre de recursos per ajudar el nostre alumnat a créixer personalment.
- Emocions digitals (Revista Guix). Dintre de tot context educatiu, en qualsevol situació d’ensenyament-aprenentatge, hi ha dos conceptes que s’erigeixen com dos dels grans reptes actuals: emoció i noves tecnologies.
- La fàbrica de les emocions (Revista Guix). Per què no mirem les festes com una fàbrica d’emocions i n’aprofitem el potencial per contribuir a desenvolupar competències emocionals en el nostre alumnat?
- Recursos para el desarrollo emocional en la adolescencia (Revista Aula de Secundaria). Per a dur a terme activitats d’educació emocional, és convenient utilitzar tècniques vivencials que fomentin la participació, l’acció i la reflexió. T’oferim dues propostes pràctiques per a treballar a l’aula.
- El acoso escolar y la inteligencia emocional a través de un cortometraje animado (Revista Aula de Secundaria). L’objectiu d’aquest treball és el d’informar, conscienciar i sensibilitzar a l’alumnat sobre un tema tan apressant com actual: l’assetjament escolar. Per a això hem utilitzat el curtmetratge animat “Bullying” com a vehicle conductor de la nostra activitat, en el marc d’un projecte d’innovació
Propostes en les didàctiques específiques
- Vivir las emociones a través de la danza creativa (Revista Eufonía). La dansa creativa dona l’oportunitat de viure les emocions des del propi cos en moviment. En practicar-la s’aprèn a reconèixer les pròpies emocions, a identificar les dels altres i a tenir la capacitat de provocar-les en el públic o en els integrants de la classe.
- El desarrollo de la educación emocional como herramienta para la prevención del acoso escolar (Revista Tándem). L’assetjament escolar és un fenomen social que s’ha convertit en una qüestió de salut pública. Presentem els resultats d’una recerca qualitativa en la qual s’aplica una situació d’aprenentatge (SA) per a la prevenció de l’assetjament escolar en un centre educatiu.
- El autocontrol de las emociones. Una experiencia en expresión corporal (Revista Tándem). Amb aquest article volem contribuir a comprendre la importància que tenen les emocions en els processos educatius de l’expressió corporal com a contingut de l’educació física. Per a això, ens hem centrat en l’autocontrol com a característica de les emocions.