Parlem… d’alfabetització mediàtica, informacional i digital

Vivim en una societat on estem constantment exposats a una gran quantitat d’informació i missatges mediàtics, per la qual cosa tractar temes com l’alfabetització mediàtica esdevenen especialment rellevants.

En aquest sentit, tal i com llegim a ¿Para qué sirven las utopías? (Revista Aula de Secundaria nº55), hem fet passos en matèria d’alfabetització, però aquesta s’ha tornat més complexa en tant que suposa informar-se i aprendre en una gran varietat de formats i suports i precisa d’una actitud crítica i resilient davant de la desinformació, el discurs d’odi i l’extremisme violent.

En aquest nou número d’Aula de Secundaria en parlem amb experts en el tema com Mª Isabel Míguez, J. Manuel Corbacho o Pepe Trívez, entre d’altres, i podreu trobar tant consells pràctics com experiències reals sobre el tema (clic aquí).

As055t 4

A continuació, us proposem diversos continguts sobre el tema, amb consells pràctics i experiències reals sobre el desenvolupament d’habilitats crítiques per entendre i ensenyar al nostre alumnat a qüestionar allò que veuen i llegeixen als mitjans, sent capaços de discernir entre informació creïble i falsa per poder navegar de manera crítica i responsable entre la gran quantitat de notícies que podem trobar:

Ic015d 3


10 Ideas Clave. Educar en medios de comunicación. La ràdio, el cinema, la televisió, Internet, les xarxes socials, la publicitat, les novíssimes pantalles… representen els canals per on discorre la nostra societat de la informació. Es passa revista a aquests escenaris innovadors de l’educació mediàtica per apostar decididament perquè la seva implantació a les nostres aules sigui una realitat. Clic aquí.


Articles. El llenguatge de la publicitat a l’aula. El present monogràfic d’Articles intenta contribuir a discutir aquests desafiaments amb algunes propostes teòriques i pràctiques d’anàlisi, com també oferir algunes estratègies i experiències didàctiques al voltant del treball pedagògic amb el llenguatge publicitari a l’aula. Clic aquí.

Ar074f
As025t


Aula de Secundaria – Fomentar el pensamiento crítico. El pensament crític ens permet discernir entre la veritat i la falsedat, l’important i el superficial, els fets i les opinions, i ens capacita per a prendre decisions fonamentades. És essencial aprendre a pensar de manera crítica per a analitzar, comprendre i interpretar el món en el qual vivim. Clic aquí.


Íber. Fake news y pensamiento crítico. El nostre alumnat està preparat per afrontar aquest repte? Proposem a l’aula estratègies per desenvolupar el pensament crític? En aquest sentit, el monogràfic que presentem té com a objectiu acompanyar el professorat per treballar l’educació mediàtica amb el seu alumnat, tant a través de reflexions teòriques com d’experiències pràctiques per desenvolupar a l’aula. Clic aquí.

Cob Ib101.indd
Bt231d 2


Cómo trabajar con la publicidad en el aula. S’analitza la publicitat impresa, sonora i audiovisual, aportant una àmplia gamma d’activitats que permeten estudiar els textos publicitaris al mateix temps que s’aprofundeix en l’adquisició de destreses lectoescriptores. Clic aquí.


10 Ideas Clave. Competencias en argumentación y uso de pruebas. Adreçat al professorat que no es conforma només amb que els seus alumnes siguin capaços de donar les respostes adequades a les preguntes que els plantegen, sinó que a més a més persegueix que sàpiguen raonar-les. D’estructura clara, aquest llibre respon a preguntes com: Què és l’argumentació? Quin és el paper de les proves? Com es poden dissenyar tasques de classe que promoguin l’argumentació? Quins criteris farem servir per avaluar la qualitat de l’argumentació? Clic aquí.

Ic012d 1