Manual de guerrilla urbana: propostes per a l’aula

Avui volem recordar la importància de conèixer i respectar els drets de la infància, recollits a la Convenció dels Drets del Nen i la Nena per les Nacions Unides el 1989, però no només quedant-nos en el seu reconeixement, sinó animant-los a ser els veritables protagonistes i prendre-hi part activa.

Els nens i les nenes són éssers plens de curiositat, imaginació i un desig innat d’aprendre i explorar el món que els envolta. Cadascú té el dret de sentir-se segur, valorat i escoltat i, per això, és essencial fomentar un diàleg obert amb ells sobre els seus drets. Permetem que expressin les seves idees, preocupacions i somnis. Així, en ser conscients dels seus drets i involucrar-los com a protagonistes en la seva pròpia educació, estem contribuint no només al seu desenvolupament en l’àmbit escolar, sinó també a formar individus respectuosos, compromesos i amb un sentit de responsabilitat envers el món on viuen.

En aquesta entrada us presentem diferents propostes pràctiques reals que, sota el paraigua del «Manual de guerrilla urbana» del gran Francesco Tonucci (FRATO), han pretès ajudar els infants a omplir les seves motxilles de recursos per a la vida. Tot això per animar-los a conèixer els seus drets i, sobretot, a comprendre’ls, ja que coneixement no és comprensió. La comprensió d’alguna cosa ens ajuda a ampliar la nostra visió, a mirar cada context i cada situació d’una altra manera, amb altres ulls, «amb ulls d’infant» (Mar Romera, 2020).

Us animeu a aplicar-ne alguna al vostre centre?

  • Proposta 1- Poders delegats: Proposta sobre la participació, és a dir, el dret a ser consultats sobre situacions que els afecten i que les seves opinions siguin tingudes en compte (clic aquí).
  • Proposta 2- L´interès superior de l´infant: Sobre el dret i el compromís a atendre l’interès superior del nen (clic aquí).
  • Proposta 3- Fem-nos sentir perquè la veu dels infants sigui escoltada a l’escola: Allà on els nens i les nenes es trobin han de disposar d’un espai, un lloc on poder expressar lliurement la seva opinió i més encara en assumptes que directament els concerneixen (clic aquí).
  • Proposta 4- Conquerint els espais del nostre col·le: L’experiència que duem a terme a l’escola Arcàdia està basada a aconseguir que cada nen i nena de qualsevol etapa educativa sigui capaç, de manera autònoma, d’escollir on vol ser i què vol fer en els temps d’esbarjo (clic aquí).
  • Proposta 5- Juguem?: Proposta sobre el dret al joc, una activitat per la qual l’ésser humà aprèn a relacionar-se amb el seu àmbit familiar, material, social i cultural (clic aquí).
  • Proposta 6- Deures a casa: Proposta en què es dedica una sessió a tractar el tema dels deures de manera exclusiva (clic aquí).
  • Proposta 7- Dret 0: amb veu i vot: Sobre el dret els reconeix com a ciutadans i ciutadanes de ple dret i se’ls atorga pes en les decisions a prendre (clic aquí).
  • Proposta 8- Drets i deures dels infants: Una dinàmica grupal per reflexionar sobre els drets establerts a la Convenció sobre els Drets del Nen i la Nena de les Nacions Unides de 1989 (clic aquí).
Gu46821 1
Gu46821 2

Per acabar d’aprofundir en el tema, no us podeu perdre el «Manual de guerrilla urbana» de FRATO, per a nenes i nens que volen conèixer i defensar els seus drets (clic aquí).

Cob Re004 2