Tots els professionals de l’educació exercim un paper essencial en la construcció d’un futur més igualitari. Per a això, és fonamental conèixer i comprendre com conceptes com la coeducació i el gènere s’entrellacen en el dia a dia en els nostres centres i aules, alhora que aprenem a abordar aquests temes de manera efectiva per a crear un ambient d’aprenentatge més inclusiu i enriquidor.
Si ens parem a pensar amb més deteniment en el tema, veurem com la coeducació i el gènere planegen de formes molt diverses en els centres educatius, així com en les concepcions i les accions de les persones que conviuen en ells. A vegades s’aprecia confusió i contradiccions respecti a aquest tema; no saber com enfocar el portar a terme la perspectiva de gènere en un espai i un temps específic i, al mateix temps, transversal.
Al costat de les dificultats, es constaten iniciatives educatives que posen el seu focus en el gènere. Són moviments intencionats que plantegen petits canvis o alternatives dissidents més trencadores amb els biaixos de gènere.
Partint d’això, l’Isabel Carrillo Flores i Rosa M. Guitart, dues grans expertes en el tema, ens conviden a aprendre i reflexionar sobre el tema al llibre “9 ideas clave. Coeducación con miradas de género“; un recurs amb un enfocament molt interessant i didàctic que ens ajudarà a treballar aquests temes amb l’alumnat, però que també ens servirà per repensar les nostres pràctiques pròpies.
El llibre ofereix reflexions, propostes i exemples que poden utilitzar tant els centres educatius com les persones professionals que tinguin relació amb ells. Per a això, presenta una estructura clara que ajuda a entendre cadascuna de les preguntes que es plantegen i a respondre preguntes com ara:
Quins són els enfocaments i principis ètics de la coeducació? Quines característiques ha d’incloure un projecte coeducatiu i les accions coeducatives que el concreten? L’organització del centre educatiu reprodueix la jerarquia i subordinacions de gènere posant barreres a la coeducació? Què és currículum ocult, com opera, com podem revelar-ho i contrarestar-ho i quina relació té amb la coeducació? El currículum disposat en les normatives, i que concretem a les aules, té biaixos de gènere i és sexista, o és coeducatiu? Les metodologies que utilitzem en els centres incorporen la perspectiva de gènere i faciliten la coeducació?
Tot això sustentat per la coeducació que es proposa, que és aquella que pensa i actua amb perspectiva de gènere i ho fa de manera permanent i contextualitzada com a via de transformació personal i social.
Podeu trobar el llibre fent clic aquí.