L’assetjament escolar s’estén en els centres educatius i constitueix un repte majúscul per a tots els agents educatius. Per a frenar aquest tipus de violència, el centre té un paper fonamental, encara que no sigui ni el causant ni l’únic espai en el qual tingui lloc, i se li ha de prestar l’atenció adequada.
A l’article “Assetjament escolar i literatura juvenil. Propostes per a un problema des de les lletres“, d’Ángela Cintado Cortés, Miguel López-Verdejo (Universidad de Huelva) es reflexiona sobre la qüestió i sobre com fer-li front treballant a través de la lectura, però no des d’un pla individual, sinó a través d’activitats d’aprenentatge cooperatiu. D’aquesta manera, s’intenta extreure solucions grupals a un problema que necessita també de la col·laboració inestimable de tots els alumnes.
Al costat d’aquests programes, podem incloure també l’anomenada biblioteràpia, en la qual s’empren textos pertanyents a la psicoliteratura per a aconseguir un ambient més favorable a les aules. Concretament, en l’article es presenta un programa en el qual se segueixen tres fases (Cañamares y Navarro, 2015; basat en el treball de Jack i Ronan, 2008, sobre aquest mateix assumpte): a la primera, d‘identificació, es llegeix la història seleccionada de manera comuna. Arribada la segona, o fase de catarsi, els nens es reflecteixen en el personatge i s’involucren en la trama. Finalment, en la tercera o de revelació, surten a la llum situacions similars en les quals s’han involucrat.
Podeu llegir l’article complet a la Revista Articles nº97 (clic aquí).