La Intel·ligència Artificial entra a l’aula

Al vertiginós món de la tecnologia, on tot està en constant evolució, és essencial per a tots i totes nosaltres, com a professionals de l’educació, mantenir-nos al dia i estar actualitzats sobre el tema. I, el que encara és més vital, comprendre com podem aprofitar totes les oportunitats que ens brinden les noves eines, com la Intel·ligència Artificial (IA), de la qual parlem en aquest post.

La Intel·ligència Artificial, o IA, és un tipus de tecnologia informàtica que té la capacitat de realitzar tasques o processos que, altrament, requeririen la intervenció d’un ésser humà . Encara que això soni una mica com a ciència ficció, la IA és una realitat i està molt més present a les nostres vides i el nostre dia a dia del que pensem: Assistents virtuals com Siri o Google Assistant, eines de reconeixement de veu com Alexa, ChatBots com ChatGPT, recomanacions de contingut que ens ofereixen plataformes com Netflix o Youtube a través d’algoritmes, i fins i tot els filtres que fem servir en aplicacions de fotografia com Instagram o Snapchat en són bons exemples.

Tot això ens demostra com la IA ha avançat significativament, i continua fent-ho constantment, en la capacitat de realitzar un ampli ventall de tasques, des de les més quotidianes per automatitzar-les fins les seves aplicacions més especialitzades en camps com la medicina per detectar malalties fins i tot abans que apareguin .

En definitiva, la IA no és una simple tendència passatgera, sinó una poderosa eina que podem aprofitar a l’àmbit educatiu. Però, com podem fer servir aquesta eina i aprofitar el seu potencial pedagògic a l’aula ?

En aquesta entrada, us oferim una selecció de continguts relacionats amb aquest tema. Us proposem des d’aspectes teòrics i reflexions a exemples concrets de propostes pràctiques a les diferents etapes educatives.

Acompanya’ns per descobrir les possibilitats educatives de la IA!

La tecnologia planteja un enriquiment de mitjans mai abans conegut a la història, amb un ritme exponencial. L’escola no en pot estar al marge, però educativament té la missió de cuidar la humanitat dels qui han arribat al món recentment, alliberant activament les seves capacitats, les seves possibilitats, les seves competències.

El projecte que presentem pretén acostar el nostre alumnat a les seves arrels, al seu patrimoni material i immaterial. Per aconseguir-ho utilitzem la ludificació com a fil conductor mitjançant eines com ara la realitat virtual i augmentada, i introduïm per primera vegada la intel·ligència artificial (IA) a l’aula.

Aprofitem la implementació de la LOMLOE per revisar els nostres projectes amb la utilització de la intel·ligència artificial com a assistent per explorar situacions d’aprenentatge i crear material didàctic. Un ús crític del material que proposa la IA pot ajudar-nos a ser més eficients en la nostra labor docent i aconseguir una major personalització dels aprenentatges per part de l’alumnat.

Si l’escola ha d’educar per a la vida, pot posar-se d’esquena a les noves eines que utilitza la intel·ligència artificial? Quins aspectes hauríem de tenir presents en el moment d’incorporar aquestes eines a l’escola? Poden les eines d’IA substituir la funció de l’ensenyant?

L’EchidnaScratch és un entorn de programació per blocs que inclou blocs per controlar plaques Echidna i altres plaques compatibles amb l’Arduino i blocs de LearningML que permeten fer servir models de machine learning. Combinant-los podem unir el món de la intel·ligència artificial amb la robòtica educativa.

L’anomenada revolució digital obliga els agents educatius a una reflexió profunda al voltant de com els processos d’ensenyament i aprenentatge han d’adaptar-se als nous desenvolupaments tecnològics i a les tendències que sobre aquests s’articulen.

Aquest llibre aborda aspectes crucials en la innovació en didàctica de la llengua.  Es presenten intervencions didàctiques innovadores a partir de l’ús de repositoris multimèdia, de dispositius mòbils o de vídeos educatius. La intel·ligència artificial també s’hi suma a l’ensenyament i s’investiga com les eines automatitzades es poden  utilitzar per a la producció i correcció de textos.