La celebració dels aniversaris a l’escola és un esdeveniment que, encara que aparentment simple, conté un món de significat i aprenentatge per als més petits, però també planteja una sèrie de qüestions importants a tenir en compte per a educadors i família.
Són molt més que una simple festa amb corones de cartó, globus o menjar, constituint una oportunitat única per al seu desenvolupament socioemocional, despertant la seva il·lusió i emoció, ajudant-los a entendre el significat del pas del temps, i fins i tot fomentant el sentit de pertinència i de comunitat a l’aula.
Javier Abad Molina i Ángeles Ruiz de Velasco Gálvez aborden aquest tema des d’una interessant perspectiva al seu article «Repensar els símbols de l’aniversari a l’escola», en què comparteixen reflexions tan importants sobre el veritable significat d’aquesta vivència per als més petits, com la que us mostrem a continuació:
Celebrar l’aniversari també és un regal de la vida, que potser no necessita diferenciar reines o reis amb corones individuals que perden el poder «màgic» en unes hores i que moltes vegades resulten incòmodes per a les criatures. Realment significa ser conscient de formar part d’un relat continu d’espai-temps que succeeix a l’escola amb unes altres persones que ens tenen present.
En definitiva, us convidem a repensar, com diuen els autors, com podem renovar els rituals actuals a l’escola a través del significat de créixer amb altres en la memòria d’un dia tan especial, així com en una proposta de canvi dels objectes que regalem com a símbol d’aniversari, per representar millor el veritable missatge d’aquest important esdeveniment en la vida del nostre alumnat.
Podeu trobar l’article complet dins del número 118 de la Revista Guix d’Infantil (clic aquí).