En aquesta ocasió, explorarem com els horts escolars poden ser una eina amb gran potencial educatiu en molts sentits.
Els horts escolars poden arribar a ser molt més que espais on l’alumnat pot plantar i cultivar flors o vegetals. Amb un bon enfocament, poden ser emocionants aules a l’aire lliure on poder aprendre sobre la natura, les parts de les flors o els vegetals, com creixen les plantes, les parts d’un hort, etc. Però no només això, sinó que també poden arribar a ser espais on treballar valors essencials com ara la curiositat, la paciència, el treball en equip, alimentació saludable, cultivar des d’una perspectiva sostenible i fomentar el respecte cap al món que ens envolta, en general . Tot això ho podem treballar a més a través d’un aprenentatge pràctic, permetent a l’alumnat experimentar directament i, fins i tot, portant el projecte més enllà del centre, obrint-lo a les famílies o involucrant tota la comunitat, per exemple.
Per tot això, us animem a veure els horts escolars com un recurs molt valuós per compartir una gran quantitat d’experiències i projectes amb l’alumnat de totes les edats.
A continuació, podeu trobar diversos recursos relacionats amb el tema, així com propostes pràctiques amb exemples reals a centres de totes les etapes. Us animeu a construir-ne un?
Què són i com organitzar-los
- Per què és important treballar l’hort a l’escola?. L’hort escolar facilita que els infants aprenguin a través de les pròpies vivències. És un projecte que ens permet desenvolupar el mètode científic des d’una perspectiva molt rigorosa. La motivació de l’alumnat i la metodologia emprada són els pilars d’aquest treball competencial.
- L’organització de l´hort escolar. L’hort escolar permet fer un treball multidisciplinari amb el qual es poden treballar els continguts d’una manera competencial i adaptada als coneixements previs de l’alumnat i a les seves capacitats. Des de la vessant organitzativa, requereix una planificació prèvia i estructurada, de manera que esdevé un recurs que motiva i que implica tota la comunitat educativa.
- El huerto escolar: mágica fuente de conocimiento y sabiduría. Un sol curs escolar i 80 m2 d’espai natural, convertit en un hort escolar (cosa que ocupa una aula tradicional), n’hi ha prou per percebre i assumir que els nens i nenes aprenen des del gaudi i l’alegria. L’alumne necessita gaudir quan fa tasques i activitats, així, finalment, aprenen. Tot això i més, ho experimenten en un hort escolar.
Propostes pràctiques a totes les etapes
- Una experiència d’hort escolar ecològic. Arran de treballar el reciclatge amb totes les ampolles d’aigua que es consumien al nostre centre, es va decidir construir un hivernacle i avançar de mica en mica en la posada en marxa d’un hort escolar ecològic. Hem passat de plantar el que se’ns acudia a tenir un calendari de sembra en què contemplem l’associació i la rotació de cultius, perquè, sobretot, volem fer d’aquesta feina una experiència d’aprenentatge per a tota la comunitat escolar.
- El sòl ens alimenta. Un projecte d’hort escolar. S’hi descriu l’experiència d’hort escolar ecològic en un col·legi públic d’infantil i primària. L’hort «físic» és motiu i espai de desenvolupament d’una gran part de les activitats, però també constitueix una «excusa» per dur-ne a terme unes altres que no es desenvolupen en aquest entorn. El gruix del treball es dedica al coneixement del sòl, a l’obtenció d’aliments i a l’alimentació conscient. De totes les tasques realitzades, se n’obtenen resultats molt positius.
- Les aromes de l’hort escolar i l’Agenda 2030. L’hort escolar a l’educació primària és un recurs d’aprenentatge ecosocial que serveix per implementar l’Agenda 2030, però també pot contribuir des de l’aprenentatge servei (APS) al desenvolupament de projectes innovadors com el Gènesi Túria i l’Aromas Itinerarium Salutis, amb la finalitat de recuperar la flora del Parc Natural del Túria i el patrimoni etnobotànic associat a aquest espai geogràfic.
- Aromas del huerto escolar. Els coneixements tradicionals relatius als recursos biològics que ens envolten han passat de pares a fills de manera oral. No són als llibres i per tant no arriben als nostres alumnes. En aquest treball els autors presenten una sèrie d’experiències en què, a través de l’olfacte i el sabor, els alumnes aprenen a identificar les plantes aromàtiques més freqüents al seu entorn ia conèixer-ne les propietats i usos, alhora que adquireixen conceptes inclosos a el currículum.
- Del huerto al parque de atracciones. L’alumnat de 2n d’ESO s’encarrega de l’hort escolar de l’institut com a activitat específica de la matèria de Ciències Naturals. A mig curs va sorgir un enfocament diferent que responia a la necessitat d’assajar estratègies metodològiques basades en projectes en què s’integressin les diferents competències bàsiques. Se’ls va proposar d’anar al parc d’atraccions finançant les entrades amb la venda dels productes de l’hort.