Anna Palou Jubert. Mestra d’Ed. Infantil i Primària. Directora de contingut i formacions a Nextus. Apassionada de tot allò relacionat amb el procés d’ensenyament i aprenentatge a l’educació dels nens i nenes.
Els documentals de qualitat ofereixen una finestra al món real, presentant històries, informació educativa i moltes perspectives diverses. Esdevenen, per tant, recursos audiovisuals molt valuosos per a les escoles per enriquir tant l’educació emocional com el pensament crític dels estudiants de les diferents etapes educatives.
En aquest article, us convidem a explorar algunes de les experiències i oportunitats que ens dona l’audiovisual en relació amb aquest tema de la mà de recursos com Nextus.
Què vol dir educar en emocions?
L’educació emocional és una peça clau en el desenvolupament integral dels estudiants.
Aquest tipus d’educació busca promoure la consciència, comprensió i gestió de les emocions tant en l’àmbit personal com en el social. L’objectiu principal és capacitar els individus perquè puguin navegar eficaçment pel món emocional, establir relacions saludables i prendre decisions informades basades en una comprensió profunda de les seves pròpies emocions i les dels altres.
Les emocions, quan són enteses i gestionades adequadament, poden contribuir al benestar personal i a les relacions interpersonals.
Com podem treballar l’educació emocional a partir de documentals?
Els documentals són produccions audiovisuals que exploren temes reals, oferint informació, relats i perspectives autèntiques. Els documentals de qualitat destaquen per la seva excel·lent producció, recerca exhaustiva i habilitat per captar l’atenció dels espectadors. En el context de l’educació emocional, els documentals es presenten com eines poderoses per explorar, entendre i treballar les emocions d’una manera més profunda i significativa.
Els documentals ofereixen retrats autèntics de les experiències humanes, mostrant les emocions en tota la seva complexitat. Aquesta autenticitat permet als estudiants connectar-se amb les històries que veuen, identificant-se amb les emocions dels altres i explorant les seves pròpies respostes emocionals.
On podem trobar documentals de qualitat per treballar l’educació emocional?
Utilitzar fonts de documentals de qualitat és essencial en l’àmbit educatiu per diverses raons com, per exemple, la precisió i fiabilitat dels recursos i l’enfocament pedagògic que els donen. Recuperar documentals de fonts rigoroses sovint implica que els recursos estiguin recolzats per investigacions exhaustives i fidedignes. Això comporta que la informació presentada sigui més precisa i digna de confiança, proporcionant als estudiants una base sòlida per al seu aprenentatge.
A més a més, extreure documentals de plataformes que trien detingudament els continguts, significa que aquests estiguin triats amb un enfocament pedagògic que té com a objectiu educar i informar. Això facilita la tasca dels educadors perquè ho puguin utilitzar com a eines d’aprenentatge efectives dins i fora l’aula.
Nextus és una plataforma educativa que impulsa noves maneres d’aprendre fomentant l’esperit crític a través de documentals de qualitat al servei de la pedagogia i oferint materials audiovisuals que connectin amb la realitat i les imatges en moviment. Aquests ofereixen retrats autèntics de les experiències humanes, mostrant les emocions en tota la seva complexitat. Aquesta autenticitat permet als estudiants connectar-se amb les històries que veuen, identificant-se amb les emocions dels altres i explorant les seves pròpies respostes emocionals.
Consells pràctics per als docents
El documental és un format que poden treballar professionals de tots els sectors, des de docents d’escoles, aules hospitalàries com, fins i tot, de centres penitenciaris o formació per a adults, inclús universitats.
És important seleccionar el contingut adequat segons l’etapa en què ho vulguem treballar, així com triar temàtiques que ajudin en la gestió de les emocions i els recursos per fomentar el pensament crític de l’alumnat. Per exemple, es pot fer mitjançant documentals sencers o bé segmentats en clips i proposar activitats relacionades per aprofundir en allò que tracta el recurs audiovisual
Concretament, des de la nostra experiència, recomanem tres coses:
- Seleccionar els documents o activitats seguint-ne els objectius.
- Debatre de manera guiada. Després de visualitzar els clips o documentals, es poden fomentar les discussions guiades sobre les emocions que s’han anat representant. Preguntes com ara: «Com et sentiries en aquesta situació?» o «Com creus que ho podries gestionar?».
- Tasques reflexives. Podem proposar activitats reflexives perquè els alumnes puguin expressar les seves pròpies reflexions sobre les emocions que han sorgit, ja sigui a partir del recurs visualitzat o proposant situacions d’altres conflictes que hagin viscut en altres ocasions.
Aquí el testimoni d’una docent que va utilitzar l’activitat «I tu què faries?» a la classe de tutoria de 4t d’ESO:
«Vam treballar la unitat didàctica i es va establir un debat molt interessant sobre la posició dels dos amics que creaven el videojoc sobre la situació dels nazis i els jueus. Fins i tot sabem que va arribar a les famílies aquest debat a l’hora de sopar…».
En conclusió…
Creiem fermament que els documentals poden ser més que simples mitjans d’entreteniment; poden ser eines educatives valuoses que exploren i celebren la complexitat de les emocions humanes. En integrar aquesta forma d’art visual a les pràctiques educatives, les escoles poden contribuir al desenvolupament integral dels seus estudiants, fomentant una comprensió més profunda d’ells mateixos i dels altres.
La capacitat de comprendre i gestionar les emocions no només és clau per al benestar personal sinó que també és fonamental per a la construcció d’una societat més empàtica i compassiva.