El Dia Mundial de la Filosofia és una celebració impulsada per la UNESCO el tercer dijous de novembre (data estimada de la mort de Sòcrates), amb l’objectiu de promoure el pensament crític i la reflexió entre tota la ciutadania. Aquesta celebració ens brinda l’oportunitat de reflexionar sobre la importància de la filosofia en les nostres vides i en l’educació, així com d’abordar els desafiaments globals des d’una perspectiva filosòfica. (Podeu saber més sobre l’origen i activitats relacionades amb aquest dia aquí).
És important destacar que la filosofia no és exclusiva dels adults, si no que des d’edats primerenques ja podem estimular el pensament crític dels més petits, animant-los a fer-se preguntes de manera crítica sobre el món que els envolta, així com fomentar la seva capacitat de raonament i la curiositat davant la vida. Conforme van creixent, podem fins i tot plantejar-los dilemes ètics i morals per a reflexionar sobre aquest tema, de manera individual o en grup, estimulant així no sols la capacitat d’escoltar i respectar l’opinió dels altres, sinó també estimulant el seu pensament crític davant el que escolten o llegeixen.
Tant des de l’escola com des de casa, podem fer molt per a incorporar la filosofia en el nostre dia a dia, proporcionant-los les eines necessàries per a comprendre i qüestionar el món segons la seva etapa madurativa. A continuació, us compartim alguns recursos i propostes pràctiques que us poden ser d’utilitat sobre aquest tema:
- Retrat: Lola Cabrera: «No incluyo a filósofas por ser mujeres, ni españolas, sino por ser grandes pensadoras». Durant els últims anys, el sistema educatiu ha jugat amb la importància de la filosofia; però, per a Lola Cabrera Blat, ha tingut sempre un paper fonamental. Professora de filosofia en l’IES Leonardo da Vinci de Majadahonda, Lola Cabrera és experta en filosofia inclusiva i un autèntic referent per als seus estudiants i molts col·legues.
- El debat crític: En aquest article oferim reflexions i suggeriments per al plantejament del debat crític a l’aula, tenint en compte que el debat, com a gènere, activa múltiples competències entre els estudiants.
- Aprender a pensar: de las aulas a la sociedad. L’alumnat treballa prèviament en els seus propis centres i també digitalment; després debaten presencialment en algun emplaçament públic significatiu sobre un tema central, relacionat amb els autors i temàtiques d’història de la filosofia. És una experiència innovadora que s’ha convertit ja en tradició i que suposa una pràctica ben valorada.
- Secció “Filosofem”. En diverses de les nostres revistes pots trobar la secció “Filosofant”. En aquesta secció presentem de la mà del Grup IREF (Filosofia 3-18) breus fragments de diàlegs d’aula aparentment simples, però tots ells espontanis i reals. Uns diàlegs que permeten apreciar la capacitat reflexiva dels nostres nens i nenes, si els donem l’oportunitat d’expressar-se. Aquí us deixem un exemple:
Llibres sobre el tema
- Aprender a ser. Por una pedagogía de la interioridad, una invitació a la reflexió i a l’acció que mostra aportacions científiques i acadèmiques, des de l’ètica, la filosofia i la neurociència que posen de manifest l’atenció necessària al desenvolupament de la dimensió emocional, psicològica i espiritual del mateix ser. Al mateix temps es presenten pràctiques en contextos educatius diversos que promouen la cura de l’interior, des de la vessant anímica, espiritual i emocional.
- Referencias para un mundo sin referencias. Quadern de bitàcola per a pares, mestres i formadors, llibre de preguntes i respostes, per a pensar i somriure, per a relativitzar i tornar a l’essencial. Breviari per a llegir en qualsevol lloc i moment, per a acompanyar la vida, tots els dies.
- “Pequeños, pero valientes. Filosofía para niños”, una col·lecció d’històries que estimula als nens (i als no tan nens!) a reflexionar sobre preguntes fonamentals de la vida.
- Filosofía en la escuela. La práctica de pensar en las aulas. Reflexions, experiències i propostes per treballar la filosofia a tots els nivells educatius de les aules. Totes són aportacions que posen en relleu la importància d’ensenyar a pensar i comunicar-se a l’escola.