Sobre el tema dels còmics, podem apreciar una paradoxa interessant: A molts nens i nenes els entusiasmen, els col·leccionen, els intercanvien entre ells… però l’ús que es fa d’aquest recurs als centres encara és molt limitat. Tal com comenta Jaume Centelles, això es deu principalment a dos motius: l’absència d’una biblioteca escolar dotada d’aquests materials i el poc ús educatiu que encara els donen els docents.
Aquesta contradicció ens planteja interrogants sobre el potencial dels còmics per provocar emocions i proporcionar aprenentatges significatius en diversos àmbits com l’art, la història o la lectura. A més, com ens mostren diferents experiències i bones pràctiques sobre el seu ús (al final de l’entrada en trobareu algunes) els còmics poden tenir un paper fonamental com una fantàstica porta cap a la lectura i escriptura en diversos idiomes, representar visualment diversos temes com ara fets històrics, així com per al desenvolupament de la seva imaginació i creativitat si els animem a ells i elles mateixes a crear-los, passant així de ser una simple forma d’entreteniment “per a nens” (i no tant nens), a convertir-se en una valuosa eina educativa .
Si us interessa aquest tema, a continuació podeu trobar recopilades algunes recomanacions d’articles que plantegen aquest tema i ens ofereixen a més propostes per treballar amb els còmics a les aules:
- Any 2022 després de Crist. Tota l´escola llegeix còmics… Tota? No!(Revista Guix)
- El boom dels llibres de no-ficció (Revista Guix)
- Pixton: el còmic com a recurs a l’àmbit educatiu (Revista Guix)
- Aprender Ciencias Sociales a través del cómic (Revista Textos)
- Cómic, novela gráfica y álbum ilustrado en secundaria (Revista Textos)
És hora de reconèixer el seu valor pedagògic i aprofitar-ne el potencial per fomentar l’amor per la lectura en les noves generacions!