El ciberbullying és una forma d’assetjament que passa als entorns en línia, com és el cas de les xarxes socials, en què els assetjadors utilitzen la tecnologia per intimidar, molestar o causar dany emocional a una altra persona. En el cas de les xarxes socials, aquest comportament pot incloure, per exemple, insults, amenaces, difamació i fins i tot la divulgació dinformació o imatges personals de forma no autoritzada.
A més, és important tenir en compte que el ciberbullying pot arribar a tenir conseqüències greus no només en relació amb la salut mental, atès que les víctimes poden arribar a experimentar ansietat o depressió, sinó que també pot afectar el seu rendiment acadèmic en donar-se casos fins i tot. d’absentisme escolar.
Per tot això, és totalment necessari que els mestres i les mestres d’avui dia coneguin eines i experiències relacionades amb el ciberbullying per fer front a aquest tipus de casos, però no només quan ja s’han donat aquests casos, sinó també des de la conscienciació per a la seva prevenció i intervenció primerenca per crear un ambient educatiu positiu. Així, conèixer i entendre aquestes experiències ens pot ajudar a identificar senyals d’alerta, oferir suport emocional als afectats i fomentar un entorn escolar segur i respectuós en general.
Un bon exemple el trobem a l’article “Cibermentores, un proyecto sobre jóvenes y pantallas“, on Jaume Soler i Maria Miquela Garau ens presenten un interessant projecte sobre el tema, amb l’objectiu principal d’ajudar els joves a millorar la relació amb les xarxes a través de la formació sobre l’ús adequat de la tecnologia i les possibles conseqüències. Aquesta proposta s’ha dut a terme a l’IES Puig de Sa Font (Son Servera – Mallorca).
Podeu trobar tota l’explicació detallada de l’experiència, així com les diferents fases de la seva implementació i desenvolupament, a la Revista Aula de Secundària núm. 54 (clic aquí).