Activisme Climàtic: Quan el gel es fon

El que passa a l’Àrtic no es queda a l’Àrtic. I és que, com ens transmeten la Teresa Franquesa i la Marta Vilar en aquesta proposta, “som part del problema, però també som part de la solució”.

La proposta que us presentem avui aborda la urgència de replantejar aspectes dins del nostre estil de vida, que actualment es basa en el consum creixent d’energia provinent de combustibles fòssils. Destaca la connexió entre el desgel als pols, especialment a l’Àrtic, i les seves repercussions a nivell mundial, com l’augment del nivell del mar, els canvis en els corrents oceànics i els fenòmens climàtics extrems. A més, ressalta els impactes en la biodiversitat i la importància de prendre mesures a nivell individual i col·lectiu.

Partint d’aquest punt, les autores ens insten a l’acció, proposant alguns canvis al respecte com el nostre consum d’energia, fomentar la mobilitat sostenible, o revisar les nostres eleccions alimentàries conscients i la reducció de residus. Aquí us compartim alguns dels seus consells al respecte, sobre què podem fer a casa o al centre educatiu per actuar, fomentant la consciència ecològica del nostre alumnat:

Què hi puc fer a casa?

  • Estalviar energia.
  • Instal·lar plaques solars per escalfar l’aigua i per produir energia.
  • Abaixar el ritme de consum domèstic.
  • Practicar la mobilitat sostenible.
  • Menjar més productes frescos de proximitat i de temporada.
  • Reduir els residus.
  • Alçar la veu i exigir accions climàtiques significatives.
  • Donar suport a projectes per ajudar les comunitats afectades a adaptar-se als canvis que ja s’estan produint.
  • Explicar-ho a tothom.

Què hi pot fer el centre educatiu?

  • Estudiem el desgel provocat per l’augment de les temperatures i les conseqüències que comporta?
  • Creem consciència sobre els efectes del desgel en les illes i zones costaneres i en les poblacions que hi viuen?
  • Coneixem la importància de les glaceres de les muntanyes com a reserva d’aigua i el perill de la seva desestabilització per l’escalfament global?
  • Reflexionem sobre les causes del desgel i com des del centre podem aportar-hi el nostre granet de sorra?
  • Divulguem aquest coneixement entre la comunitat educativa i l’entorn?
  • Animem la comunitat educativa a involucrar-se en accions de mitigació i adaptació al canvi climàtic?

Es tracta d’una proposta adaptable a totes les etapes, com podem veure en les següents experiències de diferents centres educatius que aborden el problema del desgel polar a través d’activitats pràctiques. Aquí trobareu l’enllaç per conèixer la proposta per a cada etapa:

  • Educació Infantil: Ja hi ha començat a treballar… l’Escola Els Aigüerols, de Santa Perpètua de Mogoda (Barcelona) (clic aquí).
  • Educació Primària: Ja hi ha començat a treballar… la ZER Conca de Barberà: acció pel clima, ODS 13 (clic aquí).
  • Educació Secundària: Ja hi ha començat a treballar… FEDAC Sant Vicenç. Sant Vicenç de Castellet (Barcelona) (clic aquí).

Tenim l’oportunitat d’actuar i també la capacitat de fer-ho, canviant la manera de viure. Encara som a temps.