M. PilarRivero Gracia
Sobre mi
Va començar com a professora de Didàctica de les Ciències Socials a la Facultat de Ciències Humanes i de l’Educació (Osca) de la Universitat de Saragossa i des de 2012 és professora titular d’universitat en Didàctica de les Ciències Socials, actualment destinada a la Facultat d’Educació. Doctora en Història per la Universitat de Saragossa (2004) i doctora per la Universitat de Barcelona en el programa de Didàctica de les Ciències Socials i el Patrimoni (2009). Ha realitzat estades de recerca a Itàlia, Alemanya i França i, a Espanya, a les universitats de Barcelona i Múrcia i una estada docent d’un quadrimestre a la Universidade Federal do Paraná (el Brasil).
A la Universitat de Saragossa ha estat coordinadora del Màster d’aprenentatge al llarg de la vida i del Màster de professorat de secundària i directora del Departament de Didàctica de les Llengües i de les Ciències Humanes i Socials i del Departament de Didàctiques Específiques. Actualment forma part de l’equip de direcció del Màster en Museus: educació i comunicació (títol propi de la Universitat de Saragossa), de la comissió acadèmica del Doctorat en Educació, de l’equip de relacions institucionals del Centre d’Innovació, Formació i Recerca en Ciències de l’Educació i és membre de l’Institut de Recerca en Ciències Ambientals d’Aragó. A més és investigadora principal del grup de recerca ARGOS (https://argos.unizar.es), reconegut amb la màxima categoria des de 2017 pel Govern d’Aragó. Codirigeix la revista Íber (editorial Graó) i la revista Clio. History and History teaching (Associació Projecte Clio i Universitat de Saragossa).
Sota la seva direcció s’han defensat més de deu tesis doctorals en l’àmbit de la didàctica de les ciències socials i més de cinquanta treballs de fi de màster. A més ha coordinat més de quinze projectes d’innovació docent universitària en diferents convocatòries i modalitats. Ha estat investigadora principal de diferents projectes tant autonòmics com nacionals i tant de l’àmbit de la recerca com de transferència en convocatòries com ara Reptes de recerca o Transició ecològica i digital. Ha participat en diferents projectes de transferència FECYT amb la Unitat de Cultura Científica de la Universitat de Saragossa i en diversos projectes europeus Erasmus KA-2. Actualment és IP dels projectes PID2020-115288RB-I00 «Competències Digitals, processos d’aprenentatge i presa de consciència sobre el patrimoni cultural» (convocatòria Reptes, co-IP Rafael de Miguel) i TED2021-131174B-I00 «Eines digitals participatives per al suport a cibercomunitats patrimonials» (convocatòria de Projectes estratègics orientats transició ecològica i transició digital 2021; co-IP Carmen Marta-Lazo), finançats pel Ministeri de Ciència i Innovació / Agència Estatal de Recerca. Fruit de tot això són més de cinquanta articles i capítols de llibres de recerca que l’han portat a ser la dona més citada en la seva àrea de coneixement segons IDR (Dialnet) i a ser inclosa en el top 5.600 d’investigadores espanyoles i estrangeres a Espanya (https://www.webometrics.info/en/investigadoras), sent una de les dues úniques investigadores de didàctica de les ciències socials; i el reconeixement d’un tram de recerca autonòmic i tres nacionals (un d’ells per la secció de transferència).
Més detalls curriculars i llistats de publicacions a:
https://sideral.unizar.es/sideral/cv/maria-pilar-rivero-gracia
Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6757-7598
Google Scholar: https://scholar.google.es/citations?user=zkrnjomaaaaj&hl=es
Dialnet: https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=534104
Xarxes socials:
Facebook: https://es-es.facebook.com/pilar.rivero.56
Instagram: https://www.instagram.com/rivero398/
Twitter: https://twitter.com/rivero_mpilar
Publicacions
Historia digital
...
Historia y conmemoraciones
...
Interpretar problemas y conflictos contemporáneos
...
Ciencias sociales y pandemia
...
Aprender Ciencias Sociales a través del cómic
...
Proyectos interdisciplinares de educación artística y literaria
Aules invertides, ludificació, ensenyament col·laboratiu, aprenentatges basats en prob...
Enseñar historia en primaria
...
Tecnologías para el aprendizaje en ciencias sociales
...
El paisaje cultural, espacio de aprendizaje
...
Gamificación para aprender ciencias sociales
...